Sammenhæng til børnehaveklassen

Overgangen mellem børnehave og skole/fritidshjem er et centralt skift i barnets og familiens liv, blandt andet fordi skolen kommer til at danne ramme om barnets liv de næste mange år. Barnet skal endnu engang skifte trygge rammer ud med nye og ukendte rammer, og der stilles væsentlig større krav til barnet, samtidig med at der er færre voksne til at guide og støtte. Vi sikrer børnene den bedst mulige overgang mellem børnehave og skole således:

• Vi deltager aktivt i den lokale samarbejdsaftale ”Stærkt samarbejde”, som er en aftale mellem de lokale skoler, fritidshjem og børnehaver, der netop har til formål at gøre overgangen mellem børnehave og skole tryg og god.

• Vi sikrer, at al relevant viden om det enkelte barn videreformidles til skolerne ved at udfylde og fremsende vidensoverdragelsesskemaer til skolerne hvert år i januar/februar. Dette sker naturligvis kun med forældrenes samtykke.

• Pædagogerne deltager i netværksmøder mellem skole, børnehave mv., hvis der er behov for det.

• Vi har forældresamtaler omkring de største børns skoleparathed i efteråret.

• Børnehaveklubben (de 5-6-årige) besøger forskellige skoler og fritidshjem i månederne op til skiftet til fritidshjem/skole.

• Vi har fokus på at støtte og udvikle de kompetencer, som barnet har brug for ved skolestart. Det er blandt andet færdigheder som at kunne lytte opmærksomt, tage imod fælles beskeder eller passe på sine ting. Men det er i høj grad også sociale kompetencer og barnets alsidige personlige kompetencer. Ligesom ved overgangen fra vuggestue til børnehave betyder overgangen fra børnehave til skole nemlig, at barnet skal indgå i et større fællesskab med mere komplekse spilleregler og flere børn, end det er vant til. Samtidig er der færre voksne til at guide og støtte børnene. Hvis vi allerede i børnehaven kan styrke børnenes sociale kompetencer, så de fx kan danne nye venskaber og løse konflikter uden at blive guidet af en voksen, har vi hjulpet dem godt på vej. Desuden er personlige egenskaber som tro på egne evner, nysgerrighed og mod på at forsøge og fejle essentielle for barnets lyst til at lære og at udtrykke sig, når han/hun kommer i skole.

• Det er oplagt at bruge Børnehaveklubben til at forberede børnene på skiftet mellem
    børnehave og skole. Her taler vi fx om det at gå i skole og skaber et rum, hvor børnene kan give udtryk for deres forestillinger og eventuelle bekymringer omkring skolelivet. I børnehaveklubben har og gør vi nogle af de samme ting, som man også har og gør i skolen. Børnene skal fx række hånden op, når de vil sige noget, og sammen laver de et sæt spilleregler, som gælder, når man er i Børnehaveklubben. Børnene får deres eget penalhus og en mappe, de øver sig i at skrive deres eget navn, og de løser små opgaver, der passer til førskolebørn. Børnene holder frikvarter, og indimellem – hvis det passer til børnegruppen – er børnene på legepladsen uden en voksen (men med de voksne lige indenfor døren). På den måde afprøver børnene nogle af skolens typiske rutiner, allerede inden de starter.