Børn i udsatte positioner

I Den grønne kastanje har alle børn – uanset særlige behov eller forudsætninger – ret til at deltage ligeværdigt og aktivt i daginstitutionens sociale fællesskab. Barnet er ikke ”ejer” af sine særlige behov og problemstillinger, det skal derfor ikke uden videre flyttes et andet sted hen (specialinstitution). I stedet skal sammenhænge, situationer og omgivelser i institutionen tilrettelægges, så det understøtter og rummer barnet, og så barnet oplever at være en værdifuld del af fællesskabet på sine egne præmisser. Vi har arbejdet ud fra tankegangen bag inklusionspædagogikken gennem flere år. Således har vi både i vuggestuen og i børnehaven erfaring med at inkludere børn i udsatte positioner – både med og uden diagnoser. Desuden arbejder vi mere generelt med inklusion, da alle børn i perioder kan være særligt udsatte, fx i overgangen fra vuggestue til børnehave eller hvis omstændigheder i barnets familieliv ændres (skilsmisse, familieforøgelse mv.). Arbejdet med inklusion foregår i hele institutionen og hele tiden, men af pædagogiske tiltag kan nævnes:

• Vi har et ressourceblik på barnet. Frem for at fokusere på, at ’noget’ er galt eller ’mangler’ hos barnet, har vi fokus på dét, barnet kan. Vi har fokus på, hvordan vi kan tilrettelægge hverdagen, så det udsatte barn er en aktiv del af fællesskabet – uanset særlige behov eller forudsætninger. Vi arbejder således både med barnets konkrete problemstilling, men også på, hvad vi kan ændre i struktur, omgivelser og voksenadfærd. Eksempelvis vil vi skabe en fast og overskuelig struktur for børn med diagnoser, da det giver barnet større ro og overskud til at navigere i sociale sammenhænge.

• Generelt deler vi os så vidt muligt op i mindre grupper, da det skaber plads og ro til alle børn – men i særdeleshed også til barnet i en udsat position.

• Vi bestræber os på at opspore mistrivsel så tidligt som muligt. Her bruger vi fx TOPI, hvor vi to gange årligt systematisk reflekterer over og vurderer alle børns trivsel og udvikling. Vi laver handleplaner for børn, der har gul eller rød trivsel. Vi laver hjemmebesøg hos familierne, inden de begynder i Den grønne kastanje. Det er vores erfaring, at forældrene her har lettere ved at åbne op for eventuelle problematikker i familien.

• Ved personale- og stuemøder reflekterer og diskuterer vi en konkret og aktuel observation af et eller flere børn, der relaterer til børn i udsatte positioner. Observationen og refleksionen kan udmunde i en handleplan for det enkelte barn eller for en gruppe.

• Vi tager et barn med bekymrende adfærd op i LTU, så vi gennem analyse og refleksion kan komme frem til en handleplan for, hvordan barnet bedst kan støttes, så det igen kommer i trivsel.

• Når faglig viden og egen erfaring ikke rækker, gør vi brug af ressourceteam, PPR, støtte-pædagoger, psykologer, fysioterapeuter, ergoterapeuter, tale- hørepædagog etc. Indimellem vil vi møde børn, der ikke har gavn af at det store fællesskab, som vores type institution tilbyder – uanset hvor meget støtte det faglige personale og barnet får udefra. Og indimellem har vi ikke mulighed for at ændre/tilrettelægge de fysiske rammer, så de kan tilgodese børn med særlige behov. I disse tilfælde vil vi i samråd med PPR og forældre henvise til visitation til det tilbud, der passer allerbedst til barnet.