Traditioner

Traditioner er med til at styrke de sociale kompetencer gennem det fællesskab, som opstår, når 80 børn har de samme referencerammer til traditioner. Fællesnævner for alle vores traditioner er, at vi vil give børnene sjove og lærerige oplevelser, hvor fællesskabet er i højsædet.

Fødselsdage

I vuggestuen:

Når et barn har fødselsdag i vuggestuen, fejrer vi dagen om eftermiddagen. Personalet har sørget for at stuen er pyntet op med flag og anden pynt. Forældrene har sørget for lidt godt til børnene, frugt boller eller en kage. Vi synger fødselsdagssang for barnet, og far og mor må gerne deltage.

I børnehaven:

Når et barn har fødselsdag i børnehaven, er det en god ide at aftale med barnet og stuen, hvordan dagen skal fejres, og hvad fødselsdagstraktementet skal være. Fødselsdage i børnehaven fejres altid om formiddagen, hvor barnet er med til at bestemme, hvad der skal foregå. Vi dækker fødselsdagsbord med dug og lys, vi synger fødselsdagssang og lege sanglege, danser stopdans eller laver det som fødselsdagsbarnet ellers syntes er sjovt at lave på sin fødselsdag. Far og mor er velkomne til at deltage.

Vi tager gerne på besøg til fødselsdage. Her aftaler familien med pædagogerne, om det er hele huset, den enkelte klub, kun pigerne eller kun drengene, som skal inviteres med. At tage på hjemmebesøg har stor betydning for barnet, fordi barnet får lov til at vise sit hjem, værelse og legeting frem for sine kammerater.

På grund af personaleressourcer tager vi dog ikke på hjemmebesøg med de mindste bamsebørn. De må vente til de bliver 4 år. For børn, der lige er begyndt i børnehaven, kan vi aftale en anden dag at komme på hjemmebesøg, når barnet har vænnet sig til at gå i børnehaven. Men fødselsdagen kan holdes i børnehaven.

Fastelavn

I vuggestuen:

Op til fastelavn laver vi fastelavnspynt til stuen og til børnenes fastelavnsris sammen med børnene. Selve fastelavnsmandag kommer de børn, der har lyst til det, i udklædning. Børnene bliver aldersopdelt i tre grupper. De mindste børn slår katten af posen, og de største slår katten af paptønden.

I børnehaven:

Op til fastelavn snakker vi med børnene om, hvad de skal klædes ud som. Vi synger fastelavnssange, hænger fastelavnsris op og klipper katte, masker osv. til at pynte fastelavnsrisene og stuerne. Vi har tradition for, at alle i børnehaven er klædt ud, når vi fastelavnsmandag slår ”katten af tønden”.

Da fastelavnsfesten foregår indendørs, kan forældrene ikke deltage på grund af pladsmangel.

Påske

Op til påske pynter vi op med påskeharer, påskeæg og kyllinger, synger påskesange, og sår karse til vores påskefrokost. Vi laver påskepynt, og børnehavebørnene skriver måske et lille gækkebrev. Derudover holder vi en stor, traditionel påskefrokost for børnene.

Sommerfest

Som regel i juni holder vi sommerfest for hele institutionen. Hver stues voksne finder på en aktivitet, som børnene kan besøge under festen, fx har vi haft diskotek, andedam, flødebollekast, ansigtsmaling og blindsmagning. Børnene får et klippekort til boderne, så de har mulighed for at prøve det hele. Hver familie har en ret med til den store buffet, og når børn og voksne er færdige i boderne spiser vi sammen på græsplænen eller rundt omkring i institutionen, hvis det regner. Der bliver holdt tale og sunget fællessang.

Halloween

Op til halloween udhuler vi græskar både i vuggestuen og i børnehaven, og vi pynter op med edderkopper, spøgelser, hekse og græskar. I børnehaven holdes der en lille halloweenfest, hvor der fortælles en halloweenhistorie og spises lidt halloweenguf. De børn, der har lyst, møder udklædt op. Ofte er de største vuggestuebørn inviteret med.

Jul

Aftenen før d. 1.december mødes personalet og pynter op med nisser og julepynt i hele institutionen, så børnene mødes af en juleoppyntet institution 1. december. Vi klipper og klistrer i løbet af december, og så holder alle stuer julesamling hver dag, hvor vi har pakkekalender, synger julesange, læser nissehistorier, laver nisseløjer og får en enkelt pebernød.

Vi afholder også en årlig julefrokost for børnene i løbet af december måned. Det skal være julefrokost ligesom ”mormor” laver den: rejer, æg, fiskefilet, frikadeller, surt og sødt, lun leverpostej, samt en masse grønt. Vi drikker danskvand i små snapseglas og skåler god jul. Mange af børnene kommer også i deres stiveste puds den dag, for at gøre den så festlig som mulig.

Det er blevet en tradition enten at tage på juleteatertur, hvor hele børnehaven og de største vuggestuebørn tager af sted, eller at vi får besøg af et juleteater her i institutionen.

Endelig holder vi en julefest for forældre, børn og personale, hvor vi julehygger på stuerne og slutter af med at danse om juletræet ude på legepladsen. Er vi heldige, kommer julemanden forbi med godteposer.