Børnefællesskaber

I Den grønne kastanje har alle børn ret til at indgå ligeværdigt og aktivt i små og store betydningsbærende fællesskaber. Det være sig i venskaber, i fællesskabet på stuen eller i fællesskabet i hele institutionen. Det er de pædagogiske medarbejderes ansvar, at det enkelte barn indgår i børnefællesskaberne. Vi styrker fællesskabsfølelsen og giver børnene mulighed for at være en aktiv og ligeværdig deltager i forskellige fællesskaber således:

• Vi accepterer ikke mobning. Det er i orden, hvis en børnegruppe vil lege for sig selv indimellem, men vi accepterer ikke direkte eksklusion eller krænkende handlinger (fysisk eller verbalt). Flere medarbejdere i ”Fri for mobberi”, så vi kan køre ”Fri for mobberi”-forløb i vuggestue og børnehave. Vi voksne spiller en aktiv rolle i at tonen blandt børnene er positiv og inkluderende, dels ved at guide børnene og dels ved at være gode rollemodeller.

• Vi skaber rum og tid for børnene til at lege, samarbejde og løse opgaver i fællesskab.

• Vi støtter børnene i at danne venskaber og komme ind i forskellige grupper. Det gør vi blandt andet ved at skabe plads til at lege på tværs af stuerne og på tværs af huset. Vi arbejder, mødes og leger i aldersopdelte grupper, fx børnehavens klubber og vuggestuens rytmik og miniklub. I det daglige har børnehaven åbne døre, og børnene kan bevæge sig frem og tilbage mellem stuerne – og måske finde en god ven på den anden stue. Desuden anbefaler vi private legeaftaler.

• Vi handler, hvis vi observerer, at et barn står uden for fællesskabet. Hvilke pædagogiske redskaber, vi bruger, afhænger af barnet og børnegruppen. Et eksempel kunne være, at barnet får mulighed for at invitere andre børn med i en særlig aktivitet eller leg, så han/hun sammen med de andre kan samles om et fælles tredje (fx et spil eller noget særligt legetøj).

• Vi inddrager og opmuntrer børnene til at deltage i institutionens traditioner. Vi har en række traditioner, der understreger samhørigheden i Den grønne kastanje, fx fredagssang, julefest og sommerfest.

• Vi har fokus på, at alle børn udvikler deres sociale kompetencer, så de kan indgå og deltage aktivt og ligeværdigt i fællesskaber og venskaber.