Retningslinjer for søvn

Som både retningslinjer fra Københavns Kommune og Sundhedsstyrelsen påpeger, er tilstrækkelig og god søvn en vigtig forudsætning for barnets udvikling og trivsel. I Den Grønne Kastanje har alle børn uanset alder derfor mulighed for at tage en lur, hvis de har behov for det. Præcis hvordan, hvor og hvor længe afhænger af de begrænsninger og muligheder, personaleressourcer og fysiske rammer giver. Fx råder vi ikke over et decideret soverum indenfor, hvilket betyder, at børnehavebørn og store vuggestuebørn, der har brug for en lur uden for tidsrummet kl. 12-14, må sove på stuen, hvor de øvrige børn er i gang med diverse aktiviteter.

Søvn i vuggestuen – børn under to år
Vuggestuebørn under to år bliver som udgangspunkt lagt, når de har behov for søvn – uanset tidspunkt på dagen. Hovedparten af de små tager dog deres middagslur mellem kl. 11.00 og kl. 14.30. Børn under to år sover i barnevogne eller i krybber i den udendørs liggehal (krybberummet). Hvert barn har sin egen barnevogn/krybbe med tilhørende dyne og madras. De voksne i vuggestuen skiftes til at sidde krybbevagt mellem kl. 12.00 og kl. 13.30, således at der er konstant opsyn med børnene i den periode, hvor flest børn sover. De børn, der sover i andre tidsrum, bliver tilset hyppigt af en voksen fra deres stue. Sover barnet i ydertimerne (fra kl. 6-8 eller fra kl. 16.30-17.45), kører vi barnevognen op i fællesrummet eller ud på legepladsen, hvor det er muligt at tilse den sovende uden at gå fra de andre børn. Der er endvidere babyalarm i krybberummet.

Børn, der ligger i barnevogn eller krybbe, sover fastspændt i sele i overensstemmelse med retningslinjer fra Københavns Kommune. Selerne opfylder den europæiske sikkerhedsstandard og er godkendt af Dansk Varefakta Nævn. Selen er tilpasset det enkelte barn og bliver dagligt tjekket for, at den sidder korrekt. Barnet må ikke kunne rejse sig helt eller sidde på knæ, og selen skal sidde tæt på kroppen.

Om vinteren er børnene enten iført deres egne ulddragter, termodragter el. lign. sammen med hue, vanter og varme sokker – eller de sover i institutionens soveposer med hætte og lukkede ærmer. Vi tjekker løbende om børnene er varme nok/er for varme. Børnene sover ikke ude, hvis der er minus 10 grader eller derunder i liggehallen.

være tilfælde, hvor vi gradvist rykker barnets lur, så den ligger mere hensigtsmæssigt. Påvirker det fx barnets sengetid, at middagsluren ligger meget sent eller meget tidligt i vuggestuen, vil vi gradvist rykke den ved

Som udgangspunkt vækker vi ikke de mindste vuggestuebørn. Der kan dognænsomt at vække barnet – fx ved at pusle rundt omkring barnet til det vågner af sig selv – eller vente lidt med at lægge barnet, selvom det begynder at blive træt. Processen skal dog være gradvis og med opmærksomhed på barnets trivsel. Vi forkorter kun de mindstes middagslur, hvis den er meget lang (4+ timer), og forældrene oplever, at det påvirker nattesøvnen.

Søvn i vuggestuen – børn over to år
Københavns Kommune og Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn over to år ikke sover med sele. Derfor sover de store vuggestuebørn indenfor på Solstrålestuen i lave senge, der ikke kræver fastspænding. En voksen fra vuggestuen sidder sammen med børnene indtil kl. 12.30, hvor de allerfleste sover. Herefter tilses de hyppigt af de voksne, der passer vågne børn på Spirestuen.

Da de store vuggestuebørn sover på en af stuerne, er det kun muligt for børn over to år at sove middagslur mellem kl. 12 og kl. 14. Vi vækker imidlertid ikke børnene, hvis de sover så tungt, at de kan sove videre, når solstrålebørnene kommer ind på stuen for at spise eftermiddagsmad. Børnene har også mulighed for at komme i seng tidligere, men der vil så være aktivitet på stuen. Har barnet i løbet af dagen brug for et hvil eller en lur ud over middagsluren, kan det lægge sig med pude og tæppe på madras eller sofa, og så vil de voksne forsøge at skabe ro omkring barnet.

I helt særlige tilfælde vurderer personale og forældre sammen, at det vil forringe barnets trivsel væsentligt, hvis ikke det har mulighed for ubegrænset søvn i løbet af dagen, efter at det er fyldt to år. Her er der mulighed for, at barnet bliver ved med at sove udenfor i sin krybbe med sele (vi råder ikke over lave krybber). Det kræver dels, at personalet nøje vurderer, om barnet er egnet til at ligge med sele, og dels at forældrene giver skriftligt samtykke til, at deres barn må bruge sele, selvom det er fyldt to år.

Vi forkorter som udgangspunkt ikke de store vuggestuebørns søvn. De skal have lov til at sove minimum to timer og vågne af sig selv.

Søvn i børnehaven
I børnehaven sover børnene middagslur mellem kl. 12.00 og kl. 14.00, men har et barn brug for en lur på andre tidspunkter, kan det hvile eller sove på en af sofaerne. Børnehavebørnene sover middagslur i fællesrummet. De har hver en sovepose og madras, der kun bruges til formålet. En voksen fra børnehaven sidder sammen med børnene, indtil de fleste børn er faldet i søvn, og tilser herefter børnene hyppigt.

Som udgangspunkt forkorter vi ikke børnehavebørnenes middagslur. I tilfælde, hvor forældrene oplever, at de to timers lur påvirker sengetiden meget, kan vi forsøgsvis vække barnet, når det har sovet minimum en time. Har den kortere lur ingen væsentlig effekt på sengetiden, eller oplever personalet, at barnet er svært at vække eller træt om eftermiddagen, går vi tilbage til luren på to timer. Hvis barnet trives med den ene times lur, fortsætter vi med at begrænse barnets lur til en time. Barnets trivsel er altid det primære fokus.