Indkøring i vuggestue

Inden dit barn begynder i vuggestuen, tilbyder vi en forsamtale, hvor forældre og  to voksne fra barnets stue taler om barnet, om indkøring og om det at gå i vuggestue. Vi har rigtigt gode erfaringer med at tage forsamtalen i hjemmet. Dels giver det tid og ro til fordybelse, da der er færre afbrydelser end i institutionen. Dels giver det os en mulighed for at få et første møde med barnet på hans/hendes hjemmebane. Hjemmebesøget varer som regel 45 min til 1 time og ligger i tidsrummet mellem kl. 12-13.30. Hvis du ikke har mulighed for hjemmebesøg, tager vi forsamtalen i vuggestuen.

Det er meget forskelligt, hvordan det enkelte barn reagerer på at begynde i vuggestue. Nogle børn falder hurtigt til i nye omgivelser og med nye mennesker og rutiner, mens andre har brug for mere tid til at føle sig helt hjemme. Derfor er det også svært at udstikke et fast program for, hvordan en indkøring kommer til at foregå. Følgende er kun en grov skitse, som forældre og pædagogisk personale sammen justerer under vejs, så den passer til barnet og jeres familie.

Som udgangspunkt skal du sætte minimum en uge af, hvor vi kan få fat i dig hele tiden, og hvor barnet kan blive hentet hurtigt. Hvis jeres familie har mulighed for det, er det også rigtigt godt givet ud at bruge 14 dage, så barnet får en stille og rolig start med korte dage.

Første dag er du og dit barn på besøg i en times tid, og du skal ikke gå fra ham/hende. Anden dag prøver I at sige farvel, og barnet prøver at være alene sammen med sine nye voksne. Hvor lang tid, du er væk, afhænger dels af, hvor mange dage vi har til at køre ind, og dels af  hvordan dit barn har det med den nye situation. De følgende dage øger vi gradvist tidsrummet, hvor du er væk, og vi introducerer dit barn for nye aktiviteter; fx at spise frokost i vuggestuen, at blive skiftet af sine nye voksne og at blive puttet og sove i vuggestuen. Den sidste dags indkøring svarer nogenlunde til den dag, barnet normalt vil få, når du skal på arbejde igen.

Det behøver ikke være den samme forælder, der kører ind i hele perioden, men da det kan være svært at sige farvel til hele sin familie, er det bedst, at kun en forælder afleverer om morgenen.

Vi bestræber os på, at barnet køres ind af den samme pædagog eller medhjælper den første uge/de første fjorten dage. Vi sørger imidlertid for, at barnet ret hurtigt også kender de andre voksne på stuen. På den måde er det mindre sårbart for barnet, hvis den, der kører ham/hende ind, har fri eller bliver syg.