Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Rytmik i vuggestuen

I oktober/november og igen i januar/februar har vi rytmikforløb af otte ugers varighed. Både efterårsholdet (oktober-november) og vinterholdet (januar-februar) består af de samme børn og voksne alle otte uger. Deltagerne er de fire ældste børn fra hver stue, som endnu ikke har deltaget i et rytmikforløb.

Rytmikken planlægges som et samlet forløb med mange gentagelser og stor genkendelighed. Indholdet af rytmikken er typisk fagtesange, sanglege, dans og brug af instrumenter, men den kan også indeholde grovmotoriske øvelser som fx forhindringsbaner, yoga eller at slå kolbøtter. Vi oplever, at rytmikforløbet styrker:

  • børnenes motoriske udvikling (fx når de skal løbe, hoppe og balancere på et ben)

  • børnenes sproglige udvikling (fx når de hører, genkender og bruger ordene i en fagtesang)

  • børnenes sociale kompetencer (fx når de skal vente på, at det er deres tur)

  • børnenes personlige kompetencer (fx følelsen af medbestemmelse og værd, når de får lov at vælge hvilket land, vi skal besøge i ”Jeg gik mig over sø og land”)

  • børnenes fantasi, kreativitet og glæde ved bevægelse, sprog og musik.