Velkommen til Den Grønne Kastanje

Den Grønne Kastanje er en integreret institution, der ligger hjertet af København omgivet af Botanisk Have, søerne og Østre Anlæg. Vi har plads til 36 vuggestuebørn, som er fordelt på loppestuen, solstrålestuen og spirestuen, og 44 børnehavebørn, som er fordelt i blåt og rødt hus.

Den Grønne Kastanje har en lang og traditionsrig historie, da institutionen har eksisteret i over 40 år, og størstedelen af personalet har været ansat i mere end 8 år.

Samtidig bor vi i en helt ny bygning fra 2013 med tilhørende legeplads, hvor vi har etableret bålplads, drivhus, højbede og cykelbane. I løbet af 2015 implementerede vi den digitale platform KbhBarn, ligesom vi indførte et nyt redskab til pædagogisk refleksion, nemlig LTU. I 2016 havde vi særligt fokus på vores menneskesyn og forståelse af læring, udvikling og fællesskaber. I 2017 arbejdede vi med "Fri for mobberi". I 2018 deltog vi i forskningsprojektet "Kroppen i kerneopgaven", og i 2019-2020 arbejder vi med at udvikle og implementere "De nye styrkede læreplaner". I 2021 og 2022 vil vi have særlig fokus på at udvikle vores pædagogik inden for læreplanstemaet "NAtur, udeliv og science".

På den ene side har vi altså fødderne solidt plantet i vores historie, og på den anden side sætter vi en ære i konstant at udvikle og forny pædagogik, praksis og kultur.

Anerkendelse og respekt for det enkelte barn er Den Grønne Kastanjes pædagogiske fundament. Vi vægter nærvær, gode relationer og fællesskab højt, og så skal det være rart, trygt og sjovt at være barn i vores institution. Vi har et bredt fokus på at skabe lærings- og udviklingsmuligheder, så vi arbejder løbende med sprog, bevægelse, naturfænomener, kulturelle oplevelser og udviklingen af barnets personlige og sociale kompetencer.

Vi er en del af klyngen Kongeriget ved Søerne (Klynge C Indre by/Østerbro), som overordnet har en grøn profil, der betyder, at vi vægter bæredygtighed, fra jord-til-bord og naturen i byen.