Retningslinjer for børn og IT

I Den Grønne Kastanje råder hver vuggestue-gruppe over to iPads, hvoraf den ene er forbeholdt de voksne. Hver børnehavegruppe råder over fire iPads, hvoraf den ene er forbeholdt de voksne. ”Voksen-iPads” bruges KUN af de voksne, og de bruges primært til at arbejde i KbhBarn. Det er også her vi lægger apps, som vi gerne vil bruge med børnene, men som de ikke må bruge alene (fx YouTube). Herudover har hver stue en bærbar pc. Vi har desuden et par digitalkameraer, cd-afspiller på hver stue og enkelte digitale lyd-spil. Af nye digitale redskaber, vi endnu ikke har så meget erfaring med, kan nævnes: walkie-talkier og en række apps, der kan bruges aktivt og kreativt af børnene, fx til digital storytelling.

Vores pædagogfaglige holdning til digitale redskaber er:

• Digitale redskaber skal bruges på lige fod med andre pædagogiske redskaber; der hvor det giver mening, og hvor det tilfører noget til en pædagogisk aktivitet. Der skal være et pædagogisk sigte med brugen af digitale redskaber.

• Vi vægter apps, der enten har et tydeligt læringsperspektiv, eller som appellerer til børnenes kreativitet, fantasi og medindflydelse. En god app giver barnet mulighed for at skabe, udtrykke sig og være en aktiv bruger frem for en passiv forbruger

• Digitale redskaber skal helst bruges i fællesskab – og som hovedregel sammen med en voksen.

• Vi vil være sikre på, at apps, spil og digitale redskaber svarer til børnenes alder, derfor har kun de to it-ansvarlige og lederen adgang til at uploade apps til børnenes iPads.
    Desuden er iTunes på børnehavens iPads indstillet til en aldersgrænse på 9 år, og iTunes på vuggestuens iPads har en aldersgrænse på 4 år. Når de ikke er præcis henholdsvis 6 år og 3 år, skyldes det, at apple inddeler deres aldersbegrænsninger i kategorierne op til 4 år, op til 9 år, op til 12 år og over 17 år. De passer altså ikke helt til hverken vores aldersgrupper eller den europæiske spil-mærkning Pegi. I praksis betyder det ikke så meget, da vores it-ansvarlige tager et kritisk blik på alle spil og apps, inden de uploades.

Der skal også være plads til at bruge digitale redskaber ”bare for sjov”, fx når vi ser en film sammen en regnvejrsdag.

Særligt om spil på iPad
Som udgangspunkt opfatter vi computerspil som et kulturprodukt på lige fod med bøger, film, tegneserier, maleri, fotografi osv. Derfor er de også en del af kulturen og børnekulturen i Den Grønne Kastanje. Imidlertid har vi valgt at begrænse brugen af især underholdningsspil, på samme måde som vi heller ikke ser tv eller film hver dag eller hver uge. Vores praksis omkring spil er derfor:

• Vuggestuebørnene spiller indimellem underholdningsspil – stort set altid sammen med en voksen. Vi bruger spillet som et udgangspunkt for samtale og samvær; som sprogstimulering; til at træne sociale kompetencer som at vente på tur og dele eller til at skabe eller styrke relationer børnene imellem. Endvidere er spillene oftest så lette og intuitive, at børnene her kan problemløse selv, ligesom iPad'ens ikoner gør det muligt for børnene selv at vælge spillet (de skal ikke spørge en voksen, de kan selv trykke på ikonet). Altså oplever vi, at spillene giver de små børn medbestemmelse og en oplevelse af ”at kunne selv”. Hvis et barn har brug for en pause fra børnegruppen, og er stor nok til at håndtere iPad'en selv, kan det også ske, at han eller hun i et kort tidsrum får lov at spille alene.

• I børnehaven er vi er gået bort fra spillelister og egentlige spildage, da vi ikke oplever, at det tilfører børnenes hverdag noget, de ikke får fra andre lege eller pædagogiske aktiviteter. For enkelte af børnene var det også svært at have fokus på andet, end hvornår og hvor længe de skulle spille. Spil kan som beskrevet ovenfor medvirke til at skabe eller styrke relationer, og det kan fungere som et attraktivt fælles tredje – noget vi mødes om og har det sjovt med. Derfor kan børnehavebørnene stadig spille underholdningsspil, men i en gruppe sammen med en voksen. I princippet ligesom når en voksen spiller Ludo eller Afrikas Stjerne med en gruppe børn. Der kan også være tilfælde, hvor en gruppe børn får lov at spille på iPad sammen uden en voksen, fx hvis de har brug for et frikvarter fra den store børnegruppe. Der vil her altid være pædagogiske overvejelser omkring, hvorfor det sker (fx for at skabe eller styrke en relation mellem børnene)

• Udgangspunktet er altså, at børn spiller spil på iPad sammen med en voksen – men at der findes undtagelser, og når de findes, ligger der pædagogiske overvejelser bag. Desuden findes der til børnehavebørnene enkelte spil, der er deciderede læringsspil, og når barnet kan gennemføre dem uden hjælp fra en voksen, kan det ske, at de sidder med det alene.