Samarbejde med forældrene om børns læring

Barnets trivsel og udvikling er det absolut vigtigste fokus i Den grønne kastanjes pædagogiske arbejde, og forældrene er et uvurderligt aktiv og en uundværlig samarbejdspartner, når det kommer til at skabe de bedste muligheder for trivsel og udvikling. Vi opfatter forældrene som eksperter i deres egne børn, og det er vigtigt for os, at kvaliteten af samarbejdet omkring børnene rækker ud over almindelige informationsudvekslinger. Nogle af de ting, vi gør, for at styrke forældrepartnerskabet er:

• At møde forældrene med respekt og anerkendelse: De er eksperterne på deres barn.

• At udvise interesse ikke bare for barnet, men for hele familien.

• At skabe en relation til forældrene, der er præget af åbenhed og tillid. Forældrene skal føle sig trygge nok til at være åbne omkring barnets trivsel og udvikling i hjemmet – også hvis der er vanskeligheder.

• At være åben over for at forældrene undrer sig eller stiller sig kritisk i forhold til vores pædagogiske praksis, vores kultur eller vores tilgang til deres barn.

• At ledelsen og forældrerådet er synlige, så forældrene har et sted at henvende sig, hvis de oplever, at de ikke bliver imødekommet af det pædagogiske personale – eller hvis forældrene har gode idéer og forslag til fx pædagogisk praksis eller bare gerne vil give positiv feed back.

• At vi handler og tager ansvar, hvis partnerskabet ikke fungerer, fx ved at tage et møde sammen med ledelsen.

• At vi gennem traditioner og arrangementer byder forældrene velkommen og gør dem til en del af fællesskabet i Den grønne kastanje.

En del af det at skabe et godt og gensidigt partnerskab mellem forældre og pædagogisk personale er at sørge for gode kommunikationsveje. I Den grønne kastanje er de blandt andre:

Den daglige kontakt - ved aflevering og afhentning af barnet. Der skal være tid til, at forældre og personale kan tale kort sammen om barnets dag eller om generel trivsel og udvikling.

Information og dokumentation. Aula bruger vi dels til at sende informationer om, hvad der sker på barnets stue og i institutionen generelt. Det er også her, vi dokumenterer børnenes dag og det pædagogiske arbejde gen-nem billeder og billedtekst. Omvendt kan forældrene give korte beskeder om sygdom, ferie eller afhentningstidspunkt. For en sikkerheds skyld skriver vi indtil videre også de vigtigste beskeder (fx om tilfælde af smitsomme sygdomme i institutionen) på fysiske opslag, som sidder ved hoveddøren. Herudover har hver stue en tavle, hvor de kan beskrive dagens aktiviteter eller give informationer, ligesom der er en stor fællestavle, der viser årshjulet.

Samtaler i Vuggestuen
I vuggestuen tilbyder vi en forsamtale, inden barnet skal begynde i vuggestuen. Hvis forældrene har lyst og mulighed for det, vil vi meget gerne besøge familien i hjemmet. Det er vores erfaring, at det giver den bedste start for barnet og familien.

Når barnet har gået i vuggestuen i ca. 3 måneder, tilbyder vi en indkøringssamtale. Her taler vi om, hvordan barnet er faldet til i Den grønne kastanje.

Vi afholder forældresamtaler i oktober/november og igen i marts/april måned, hvor vi bl.a. snakker om barnets trivsel og udvikling ud fra seneste TOPI. TOPI er en trivselsvurdering af barnet, som det pædagogiske personale gør to gang om året. Her gennemgår barnets pædagoger temaer som sprog, motorik, sundhed og grundstemning, hvorefter de vurderer om barnets udvikling og trivsel er grøn (barnet er i trivsel), gul (der er noget, der undrer; noget vi skal støtte og give særlig opmærksomhed) eller rød (barnet mistrives. Vi skal sætte ind med støtte og hjælp med det samme).

Samtaler i Børnehaven
Vi tilbyder en overleveringssamtale, umiddelbart inden barnet skal begynde i børnehaven. Her deltager en voksen fra barnets vuggestuestue og en voksen fra barnets kommende stue i børnehaven. Den voksne fra børnehaven fortæller lidt om det at gå i børnehave, og forældre og pædagoger aftaler nærmere omkring indkøring. Hvis forældrene ikke føler behov for en decideret samtale, kan de komme forbi børnehaven - gerne med deres barn - for at høre lidt om det at gå i børnehave og aftale indkøring. Her er så bare mindre tid til at tale.

Børnehaven afholder forældresamtaler i efteråret og i foråret. Her taler vi om barnets trivsel og udvikling ud fra seneste TOPI-vurdering. For de ældste børn handler efterårets samtale desuden om barnets skoleparathed.

Generelt om samtaler
Ud over de fastlagte samtaler, kan personale eller forældre naturligvis altid aftale tid for et møde, hvis der er behov for det.

Forældremøde
Vi afholder et forældremøde om året. Det ligger i oktober. Her fortæller stuernes personale, hvordan det går på stuen, og hvordan årets aktiviteter er planlagt. Ved efterårets møde er der ligeledes valg til forældreråd og forældrebestyrelse.