Miniklubber i vuggestuen

I vuggestuen har vi miniklub hver onsdag formiddag fra september til maj, men kun for en enkelt aldersgruppe ad gangen. Det betyder i praksis, at det enkelte barn er i miniklub ca. hver tredje uge. Miniklubberne er delt op, så de består af fire loppebørn, fire solbørn og fire spirebørn på samme alderstrin. Sammen med en voksen fra hver stue samles miniklubben omkring en aktivitet, der er særligt tilrettelagt efter børnenes alder og interesser, efter årstiden og de pædagogiske læreplaner. Det overordnede pædagogiske mål med miniklubberne er at skabe fællesskab og sociale bånd på tværs af stuerne, men herudover medtænker voksenteamet også læringsmål inden for læreplanstemaerne ”Alsidig personlig udvikling”, ”Social udvikling”, ”Kommunikation og sprog”, ”Krop, sanser og bevægelse”, ”Natur, udeliv og science” og ”Kultur, æstetik og fællesskab”. Miniklubberne dokumenteres med billeder i kbh.barn og dokumenteres og evalueres på et særligt miniklubskema.

Følgende er et eksempel på tre miniklubber afholdt januar 2020:

Voksenteamet, der består af en voksen fra hver stue, har besluttet at miniklubberne skal tilrettelægges ud fra temaet: ”Lys og mørke - og historiefortælling”. De vil skabe læringsrum, hvor børnene sanser forskellen på lys og mørke, og hvor de får præsenteret fortællinger visuelt.

Miniklubben for de yngste er en sanseoplevelse. På Solstrålestuen slukker vi lyset og tænder kun for sansesøjlen, der indeholder boblende vand og lys, der skifter farve. Vi har underlæg af fuglefløjt og naturlyde, mens en voksen fortæller små historier ud fra en fortælle-lommelygte, der viser lysbilleder på den mørke væg. Børnene beslutter selv, hvor meget de vil være med. Nogle leger, andre lytter og andre igen lader sig opsluge af sansesøjlen. Børnene leger og har øjeblikke med hinanden på tværs af stuerne. Nogle børn ”fanger” fascineret billederne fra lommelygten på væggen, så den voksne griber deres leg og fører billedet rundt på stuen, så det bliver til en fangeleg i stedet for historiefortælling.

Miniklubberne for de mellemste og for de ældste er biografture. Voksenteamet vil gerne præsentere børnene for kulturoplevelsen ”at gå i biografen” og for sanseoplevelsen at sidde i et helt mørkt rum, der kun oplyses af lærredet. Vi bestiller billetter til Cinematekets formiddags-forestilling, der består af små animationsfilm, der passer til aldersgruppen. Filmene vises på et stort lærred i en rigtig biograf, men en biograf, hvor der er plads til at børnene snakker, rejser sig eller går ud, hvis oplevelsen bliver for overvældende. Mange af børnene har aldrig været i biografen før, så på turen derover sætter vi sammen ord på deres forventninger: ”Hvad mon vi skal se?” og ”Hvordan er det at sidde i mørket?”. Efter filmen spiser vi madpakker i Cinemateket, så vi har god tid til at fordøje oplevelsen sammen som gruppe. Vi genfortæller historierne fra filmene og snakker om, hvilke film der var sjovest, og om der var nogen af børnene, der blev bange for mørket.